Етапи розвитку дитини

Этапы развития ребенка

Кожна дитина індивідуальна у своєму розвитку. При цьому, будь-який етап розвитку має тимчасові обмеження, які прийнято називати віковою нормою. Темпи зростання і швидкість численних процесів в організмі дитини досить високі. Кожен новий крок у становленні здорової особистості, є фундаментом для наступного. Щоб вчасно встигнути помітити і відкоригувати можливі відхилення лікарі і психологи використовують термін «норма». Перевірте, наскільки гармонійним є розвиток Вашої дитини за допомогою представлених вікових критеріїв.

Джерело: Догляд за дитиною і дітьми раннього віку: Від народження до 5 років, п’яте видання, за редакцією Стівена Шелова и Таня RemerАльтман © 1991, 1993, 1998, 2004, 2009 Американської академії педіатрії та Світле майбутнє: КЕРІВНИЦТВО ПО НАГЛЯДУ за ЗДОРОВ’ЯМ немовлят, дітей, підлітків, третє видання, під редакцією Джозефа Кагана та інш. 2008

Те, як Ваша дитина грає, вчиться, говорить і діє, дає нам важливі відомості про те, як вона розвивається. Показники розвитку – це те, що більшість дітей можуть робити в певному віці.

2-x місячна дитина

     Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 3 місяці. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про те, чого досяг малюк і про те, що він повинен досягти.

     Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • посміхається людям
  • може самостійно заспокоїтися на короткий час (кладе пальці собі в рот і смокче ручку)
  • намагається подивитися на своїх батьків

У сфері мовлення та спілкування

  • гулить (це звучить як воркування або щебетання)
  • повертає голову на звук

У пізнавальній сфері (навчання, мислення)

  • зацікавлена в обличчях
  • починає стежити очима і впізнавати людей на відстані
  • починає демонструвати нудьгу, якщо дії не змінюються (крик, неспокій)

В області моторного та фізичного розвитку

  • лежачи на животі, може утримувати голівку і намагатися відштовхуватися
  • лежачи на спинці, робить хаотичні рухи ручками і ніжками

Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

Не реагує на гучні звуки

Не стежить очима за рухомим предметом

Не посміхається людям

Не кладе руки собі в рот

Не може тримати голову, коли намагається відштовхнутися, лежачи на животі

4-х місячна дитина

          Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 5 місяців. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.

     Що роблять діти в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • посміхається спонтанно, особливо в присутності інших людей
  • любить грати з людьми і навіть починає плакати, коли ігри закінчені
  • копіює деякі рухи і міміку обличчя, наприклад, посміхаючись або насупившись

У сфері мовлення та спілкування

 (навчання, мислення)

  • дає Вам розуміння щастя чи суму
  • відповідає на прояв своєї любові та прихильності
  • намагається самостійно знайти іграшку
  • координує руки і очі, наприклад, у грі може закривати обличчя руками
  • стежить за тим, що рухається, переводячи погляд з боку в бік
  • уважно дивиться на обличчя 
  • впізнає знайомі предмети і людей здалеку

У сфері моторного та фізичного розвитку

  • тримає голову нерухомою, не потребує підтримки
  • відштовхується ногами, коли вони опиняються на твердій поверхні
  • може самостійно перевернутися з животика на спинку
  • може тримати іграшку й трясти нею, ударяти по іграшках, які висять
  • засовує ручки в рот
  • лежачи на животі може піднятися на ліктях

Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

Не стежить поглядом за предметами

Не посміхається людям

Не може впевнено тримати голову

Не лепече 

Не тягне речі в рот

Не відштовхується ніжками, коли вони впираються в тверду поверхню

Насилу обертає очима у всіх напрямках

 

6-ти місячна дитина

         Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 7 місяців. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.

     Що роблять діти в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • впізнає знайомі обличчя і зауважує, якщо хтось невідомий
  • любить грати з іншими, особливо з батьками
  • відповідає на емоції інших людей і зазвичай демонструє радість і щастя
  • подобається дивитися в дзеркало

У сфері мовлення і спілкування

  • копіює звуки
  • поєднує кілька голосних, коли лепече ( «а», «е», «о») і любить це робити з батьками
  • реагує на своє ім’я
  • створює звуки, щоб показати радість або незадоволення
  • починає вимовляти приголосні звуки (бурмоче звуки «м», «д» або «б»)

У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • тягне речі в рот
  • перекладає предмети з однієї руки в іншу
  • показує стурбованість і намагається дотягнутися до речей, які виходять за межі її доступу
  • оглядає речі навколо себе

В області моторного та фізичного розвитку

  • перевертається з животика на спинку і назад
  • починає сидіти без підтримки з боку дорослого
  • коли ставлять на ніжки, то спирається на них і може навіть стрибати
  • гойдається назад і вперед, іноді повзе спочатку назад, а потім вперед

Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

Не намагається вхопити речі, які знаходяться в межах досяжності

Не проявляє прихильності до тих, хто піклується про неї

Не реагує на навколишні звуки

Зазнає труднощів з дотиками до рота

Не вимовляє голосні звуки ( «a», «e», «o»)

Не перевертається в будь-якому напрямку

Не сміється або не отримує задоволення від приємних для неї речей

Виглядає жорстким і з напруженими м’язами

Виглядає безсилим, млявим, бездіяльним

 

9-ти місячна дитина

         Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 10 місяців. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.

     Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній і емоційної сферах:

  • може боятися незнайомих людей
  • може чіплятися за знайомих дорослих
  • є улюблені іграшки

В області мовлення і спілкування

  • розуміє слово «ні» або «не можна»
  • вимовляє багато різних звукосполучень, таких як «ма-ма-ма-ма» і «да-да-да-да-да»
  • копіює звуки, які вимовляють інші люди
  • вказівний жест (використовує вказівний пальчик для вказівки на предмет)

 У когнітивній сфері(навчання, мислення)

  • переглядає шлях падіння речей
  • шукає поглядом те, що Ви ховаєте
  • може відшукати Ваше обличчя, заховане за Вашими руками або серветкою, грає в «ку-ку»
  • тягне речі в рот
  • перекладає предмети з однієї руки в іншу
  • бере О-подібні речі вказівним і великим пальцем

У сфері моторного та фізичного розвитку

  • стоїть, тримаючись за опору
  • може самостійно сідати
  • впевнено сидить без підтримки
  • відштовхується, тримаючись за опору, щоб встати
  • повзає

Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

Не стоїть за допомогою опори

Не сідає без сторонньої допомоги

Не лепече ( «мама», «баба», «папа»)

Не грає ні в які ігри, включаючи гру «я – тепер ти, тепер знову я, тепер знову ти»

Не відгукується на своє ім’я

Здається, що не впізнає знайомих людей

Не дивиться туди, куди Ви показуєте

Не перекладає іграшки з однієї руки в іншу


Дитині 1 рік

         Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, коли їй виповнився 1 рік. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.

     Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній і емоційної сферах:

  • діє з сором’язливістю або нервує в присутності незнайомих людей
  • плаче, коли мама або тато йдуть
  • виділяє улюблені речі і людей
  • виявляє страх в деяких ситуаціях
  • подає книжку, коли хоче почути розповідь
  • повторює звуки або дії, щоб привернути увагу
  • піднімає ручку або ніжку, щоб допомогти дорослому себе одягнути
  • ховається, грає в «ку-ку»

У сфері мовлення і спілкування

  • розуміє, коли просять зробити щось просте
  • використовує прості жести, такі як хитання головою з боку в бік, щоб сказати «ні» або махає ручкою, щоб сказати «до побачення»
  • вимовляє звуки зі змінами інтонації (імітуючи дорослого)
  • вимовляє «мама», «папа» і вигуки типу «о-о»
  • пробує копіювати слова

 У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • здійснює різні маніпуляції з предметами (трясе, вдаряє або кидає)
  • легко знаходить заховані предмети
  • реагує поглядом на назву предмета або його зображення
  • копіює жести
  • починає використовувати речі за призначенням, наприклад, пити з чашки, розчісувати волосся
  • поміщає речі в ємність, виймає їх з неї
  • самостійно подає предмети
  • звертає увагу на предмети вказівним жестом (показує вказівним пальчиком)
  • дотримується простих інструкцій, таких як «подати, поставити іграшку»

У сфері моторного та фізичного розвитку

  • самостійно приймає сидяче положення з будь-яких положень без сторонньої допомоги
  • відштовхується, щоб встати; ходить, тримаючись за стіни, меблі
  • може зробити кілька кроків без підтримки
  • може самостійно стояти

Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

Не повзає

Не стоїть з підтримкою

Не шукає речі, які Ви ховаєте

Не говорить простих слів типу «мама» чи «папа»

Чи не вчиться використовувати жести, такі як махання ручкою або кивання головою

Немає вказівного жесту

Втратила навички, які попередньо набула

Дитині 18 місяців (1,5 року)

         Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини до того, як їй виповнилося 18 місяців. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.

     Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • любить віддавати речі іншому, як гра
  • можуть з’явитися істерики
  • може боятися незнайомих людей
  • виявляє любов до знайомих людей
  • гра містить елементи простого наслідування, наприклад, годування ляльки
  • може чіплятися до знайомої людини в нових ситуаціях або в присутності незнайомих людей
  • користується вказівним жестом, щоб показати іншим людям щось цікаве
  • досліджує простір самостійно, але в близькій присутності батьків

У сфері мовлення і спілкування

  • може називати окремі слова
  • каже слово «ні» і заперечливо хитає головою
  • користується  вказівним жестом, щоб показати дорослому, що вона хоче

 У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • знає значення загальних речей; наприклад, телефон, пензлик, ложка
  • знає і показує частини тіла за називанням їх дорослим
  • використовує вказівний жест, щоб привернути увагу дорослого
  • проявляє інтерес до ляльки або іграшкових тварин з метою нагодувати
  • малює «каляки-маляки»
  • може слідувати одноступеневим усним інструкціям, які не супроводжуються жестом; наприклад, сідає, коли чує «сідай»

В області моторного та фізичного розвитку

  • самостійно ходить
  • може тягнути на мотузочці предмети, коли ходить
  • може підніматися по сходах і бігати
  • допомагає себе роздягати
  • самостійно п’є з чашки
  • їсть за допомогою ложки

Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

Не користується  вказівним жестом, щоб показувати щось іншим людям

Не ходить самостійно

Не знає для чого служать прості речі (ложка, ручка)

Не наслідує, не копіює інших людей

Не з’являються нові слова

Не вимовляє мінімум 6-ти слів

Схоже, що дитина не помічає або їй все одно, коли приходить або йде людина, яка піклується про неї (батьки, вихователь)

Втратила навички, які попередньо придбала

Дитині 2 роки

         Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, коли їй виповнилося 2 роки. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.

     Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • копіює інших людей, особливо знайомих дорослих і дітей
  • переживає, коли поруч інші незнайомі діти
  • показує, що стає все більш незалежним
  • демонструє непослух (робить те, що сказали не робити і навпаки)
  • починає включати інших дітей у свої ігри, наприклад, годувати ляльок або бігати в «догонялки», взаємодіяти з предметами

У сфері мовлення і спілкування

  • вказує на предмети й ілюстрації за їх назвою
  • знає частини тіла та імена знайомих людей
  • каже фразами з 2-4-х слів
  • слідує простим інструкціям
  • повторює слова, які чула у будь-якій розмові
  • вказує на предмети, які з’являються у книзі в процесі перегортання сторінок

 У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • знаходить речі, навіть якщо вони заховані під 2-3 аркушами паперу, шарами тканини
  • починає сортувати предмети за формою і кольором
  • доповнює фрази і рими оповідань, які їй вже знайомі
  • у грі починають з’являтися елементи уяви
  • будує вежу з 4 і більше блоків
  • використовує провідну руку частіше, ніж іншу
  • виконує інструкції в 2 етапи, такі як «підніми взуття і поклади його на місце»
  • називає ілюстрації в книгах, такі як кішка, птах або собака

В області моторного та фізичного розвитку

  • може стояти на носочках
  • може вдарити по м’ячу ногою
  • вільно бігає
  • заповзає і сповзає на /з низькі /их  меблі / ів без сторонньої допомоги
  • піднімається і опускається по сходах, тримаючись за поручні
  • кидає м’ячик, заводячи руку за голову
  • малює або копіює прямі лінії і кола

Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

Не використовує прості фрази

Не знає, що робити з такими речами, як олівець, телефон, м’ячик або ложка

Не наслідує діям або словам

Не слідує простим інструкціям

Втратила навички, які попередньо набула

Дитині 4 роки

         Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, коли їй виповнилося 4 роки. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.

     Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • отримує задоволення від нових речей, занять, відкриттів
  • грає в «дочки-матері»
  • виявляє все більше фантазії в іграх
  • любить грати з іншими дітьми більше, ніж на самоті
  • вміє грати в команді, у співпраці з іншими
  • часто не може відрізнити вигадку від реальності
  • говорить про те, що їй подобається і що її цікавить

У сфері мовлення і спілкування

  • знає деякі правила граматики, наприклад, правильне використання займенників «він» і «вона»
  • співає маленькі пісеньки і розповідає короткі віршики напам’ять
  • любить розповідати історії
  • називає своє ім’я та прізвище

У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • називає деякі кольори і цифри
  • розуміє ідею рахунку
  • починає орієнтуватися в часі
  • може згадати уривки, частини історії
  • розуміє значення слів «однакові» і «різні»
  • малює людину з 2-4 частин тіла
  • вміє користуватися ножицями
  • може скопіювати деякі прописні букви
  • може грати в настільні ігри
  • повідомляє, що, на її думку, відбудеться далі в книзі

В області моторного та фізичного розвитку

  • стрибає і тримається на одній нозі до 2-х секунд
  • кількість «спійманих» м’ячів перевищує кількість «не спійманих»
  • наливає напої, перемішує, ріже (в присутності вихователя або дорослого) їжу

Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

Не використовує прості фрази (наприклад, «Я п’ю молоко»)

Не знає, що робити з такими речами, як олівець, телефон, м’ячик або ложка

Не наслідує діям або словам

Не слідує простим інструкціям

Втратила навички, які попередньо набула


Дитині 5 років

        Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, коли їй виповнилося 5 років. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.

     Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній і емоційній сферах:

  • хоче догодити друзям
  • хоче бути схожим на друзів
  • більш охоче дотримується правил
  • любить рухатися, співати і танцювати
  • піклується і співчуває іншим
  • знає різницю між хлопчиками і дівчатами
  • може відрізнити фантазію від реальності
  • стає більш незалежним (наприклад, можете піти один, щоб відвідати сусідів) [хоча контроль дорослого необхідний]
  • іноді буває дуже вимогливим, а іноді досить поступливим

У сфері мовлення і спілкування

  • мовлення чітке
  • може розповісти просту історію, використовуючи цілі речення
  • у мовленнєвому висловлюванні з’являється майбутній час, наприклад, «бабуся прийде»
  • називає своє ім’я та адресу

У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • рахунок до 10 і більше
  • малюнок людини складається з 6-ти і більше частин тіла
  • може написати деякі цифри і букви
  • може копіювати трикутники та інші геометричні фігури
  • знає значення повсякденних речей, таких як гроші, їжа

В області моторного та фізичного розвитку

  • стоїть на одній нозі 10 секунд і більше
  • стрибає на одній нозі і може йти підскоком
  • може робити перекид через голову
  • їсть за допомогою ложки і виделки, а іноді і ножа
  • самостійно ходить в туалет
  • самостійно гойдається на гойдалках і лазить по вертикальних опорах вгору-вниз

Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

Не висловлює великого розмаїття емоцій

Спостерігаються часті прояви крайнощів в поведінці (занадто багато страхів, агресії, сором’язливості або печалі)

Занадто відокремлена і пасивна

Легко відволікається, складно концентрувати увагу більше 5-ти хвилин

Не реагує на людей або робить це тільки поверхово

Не може відрізнити фантазію від реальності

Не грає в різні ігри і не бере участі в заходах

Не може назвати свої ім’я та прізвище

Не вірно використовує або не використовує зовсім множину і минулий час

Не ділиться подіями минулого дня

Не малює

Не може самостійно почистити зуби, вимити і висушити руки або роздягнутися

Втратила навички, які попередньо набула

Ваш педіатр

ІНШІ СТАТТІ