top of page

Нейропсихолог дитячий: хто він і як працює?

Ми продовжуємо розглядати особливості спеціалізацій дитячих психологів і ті методи, які вони використовують в своїй роботі. В цій статті мова буде йти про нейропсихологів.


У корекції розвитку і поведінки дитини нейропсихологічний підхід є відносно новим. Він базується на доведеному наукою факті, що розвиток мозку має періодизацію, а формування вищих психічних функцій, таких як емоції, пам'ять, поведінка, мислення і мова, тісно пов'язане з фізичним розвитком і сенсорними відчуттями, які є основою пізнавальних процесів. Тобто, рухова гра, музика, танці, спів – все це впливає на розвиток вищих психічних функцій через постійне ритмічне створення нейронних зв'язків у мозку дитини. 

Все частіше в педіатричній практиці зустрічається термін дитячий нейропсихолог, то ж спробуємо розібратися хто він, чим займається і з якими дітьми працює. 


З дітьми якого віку працює нейропсихолог? Які питання він вирішує?

Спеціаліст з нейропсихології працює з дітьми різного віку, вирішуючи проблеми, притаманні їх віковим групам.

З дітьми молодшого віку - у випадку затримки і ускладненого мовлення, атаксії (розладу координації рухів), проблем з опануванням читання і арифметичних дій, емоційних порушень, істерик, поганого розуміння вербальних (мовних) звернень.

Зі старшими дітьми - при ускладненому засвоєнні інформації, поганій пам'яті, порушенні уваги і мислення.   


Якщо вам порадили звернутись до нейропсихолога, ви маєте готуватися до первинної діагностичної консультації, під час якої лікар встановлює стан пацієнта і визначає подальшу етапність спілкування з ним. Спеціаліст, обговорюючи з батьками попередній розвиток дитини, звертає увагу на те, як вона рухається, малює, пише, сидить, утримує увагу, сприймає і аналізує вербальні (мовні) звернення, запам’ятовує сказане і т. д. Тобто, нейропсихолог, базуючись на знаннях про роботу мозку, тестує дитину і встановлює ступінь відповідності її розвитку віковим показникам норми, визначає її слабкі і сильні місця. Виділивши аспекти, які потребують корекції у зв'язку з дефіцитом розвитку, лікар складає індивідуальну програму занять, спрямовану на покращення проблемних процесів. Курс складається на основі ігор, рухів, тактильних вправ і сенсорних відчуттів. 

Програма передбачає певну кількість занять, але її структура не є сталою, вона змінюється в залежності від досягнень дитини: може скорочуватися чи навпаки, продовжуватися, в разі потреби. 


Нейросенсорні заняття можуть бути не тільки індивідуальними, але й груповими. В такому випадку, зміст курсу складається так, щоб впливати на стан дітей поетапно.

Перші вправи орієнтовані на розвиток зон мозку, які відповідають за рухи дитини, як маленькі – «перебирання пальцями» і контроль рухів,  так і великі – координація, хода, біг. Через рухову діяльність покращуються нейрональні зв’язки у всіх зонах мозку. Це впливає на розвиток вищих психічних функцій. Шляхом постійного набуття і удосконалення навичок, покращується пам'ять, здатність утримувати увагу і опановувати нові знання, стримувати і адаптувати емоції та поведінку.

Слід знати, що найбільш пластичним з точки зору розвитку мозку є віковий період від народження до 5-6 років. Тому, якщо дитина має особливості розвитку, порушення психомовленнєвого розвитку, поведінки чи емоцій, то найліпше звернутись до дитячого психолога у віці від 2 до 6 років. Старші діти теж можуть займатись з нейропсихологом, але втрата часу при затримках або особливостях розвитку є перспективно гіршим варіантом для корекції. 


Сенсорна кімната.

Нейропсихологічні заняття для дітей дошкільного віку проходять, як правило, у сенсорних кімнатах, які представляють собою приміщення з обладнанням для стимулюючих вправ. Це можуть бути прості м’які сходинки, «важка» ковдра, м’ячі, гойдалки, «сенсорні» доріжки, кольорові лампи та інші цікавинки.  Дітям подобаються заняття у таких кімнатах, бо вони відбуваються у вигляді гри і мотивації до ігрової діяльності. 


Одним з важливих аспектів корекційної роботи є залученість батьків.  Їх роль особливо значуща в закріпленні досягнутих дитиною результатів, а саме у виконанні домашніх завдань від нейропсихолога. Це можуть бути прості вправи, але вони потребують батьківського контролю. Такий підхід дозволяє закріпити результат і підвищити ефективність роботи, проведеної на заняттях, адже розвиток мозку дитини - це в першу чергу систематичне тренування через гру і комунікацію.


Якщо ви помітили, що у вашої дитини є психологічні проблеми, не відкладайте їх вирішення на завтра. Запишіться на консультацію до нашого турботливого нейропсихолога прямо зараз. Заповніть форму на сайті чи зателефонуйте за номерами:  044 22 32 120, 066 22 32 120, 068 22 32 120.



bottom of page