Розвиток дитини: атиповий і нормальний | Педіатр і Я

Розвиток дитини: атиповий і нормальний

детский невролог

Розвиток дитини і її поведінка тісно пов’язані між собою. З поширенням знань про дорослішання людини, усе більше вживається термін “нормальний розвиток дитини” та “атиповий розвиток”. Такий розподіл з медичної точки зору визначають при спостереженні педіатр та дитячий невролог.  

Розвиток дитини відбувається під постійним впливом факторів зовнішнього середовища, які взаємодіють між собою. Він забезпечує соціальну й емоційну складові її життя і,  як правило, включає розвиток в чотирьох сферах:

•‎ моторики (рухливість дитини, мілка моторика);

•‎ мови й мовленнєвого спілкування;

•‎ соціально-емоційний розвиток;

•‎ розумовий (когнітивний) розвиток.

Типовий розвиток характеризується основними принципами, які оцінює педіатр, спостерігаючи за дитиною. Якщо є певні побоювання, то проводяться стандартизовані  скринінгові тести та дитина направляється до дитячого невролога. А якщо наявні порушення, то проводяться діагностичні й лабораторні, метаболічні, генетичні тести, а також консультації спеціалістів: дитячого психіатра, генетика, психолога. 

Що ж таке нормальний або типовий розвиток?

 Нормальний розвиток дитини відповідає певним фізіологічним стандартам, які змінюються в залежності від віку. Однак, в останній час збільшується кількість дітей з атиповим розвитком. Частими проблемами порушення розвитку є загальна затримка розвитку, затримка мови й мовлення, дефіцит уваги, аутизм, розумова відсталість, дитячий церебральний параліч, певні порушення здатності до навчання. 

Прояви атипового розвитку дитини коливаються в різних межах, і залежать від віку дитини, наявності затримки моторики в ранньому дитинстві й труднощами в навчанні у школярів.  Регулярне спостереження й періодичний скринінг допомагають педіатру та дитячому неврологу виявити конкретні області, які викликають занепокоєння у відношенні розвитку і поведінки, та вказують на необхідність певного психологічного, медичного або лабораторного обстеження.

За статистикою останніх років збільшується кількість дітей з атиповим розвитком. Серед найпоширеніших порушень розвитку є загальна затримка розвитку, затримка мовлення, дефіцит уваги, аутизм та багато інших. У цій статті ми допоможемо зрозуміти, що ж таке атиповий розвиток і це впливає на життя дитини.

 Існують такі форми атипового розвитку дитини: 

•‎ затримка розвитку – це значне відставання в одній або декількох областях розвитку у порівнянні із дітьми, які нормально розвиваються;

•‎ відхилення в розвитку – це коли дитина досягла певного результату, однак цей результат не входить в певну послідовність розвитку;

•‎ дисоціація – коли одні навики розвитку занадто високі, а інші менше розвиваються;

•‎ регрес – коли навики з’являються, а потім втрачаються.

Прояви атипового розвитку бувають різними. Вони залежать від генетичних чинників,  а також вікових. Наприклад, у дитини можуть бути мовленнєві порушення, порушення вимови також дитина може мати проблеми з соціалізацією. Також діти з проблемами розвитку можуть відчувати дефіцит уваги, бути гіперактивними або імпульсивними. Не обов’язково, що дитина із затримкою розвитку матиме всі перелічені симптоми. Проте кожен з них є важливим сигналом. 

У процесі розвитку дитини треба бути дуже уважними, аби помітити відхилення й одразу звертатися до таких спеціалістів як дитячий невролог, психолог. . Чим швидше спеціалісти: корекційний психолог, логопед-дефектолог, спеціаліст з сенсорної інтеграції, реабілітолог почнуть працювати з малюком, тим більше в них можливостей допомогти.

Ваш педіатр

ІНШІ СТАТТІ