Більшість дітей, які мають будь-які відхилення в розвитку мови, емоцій, проблеми з навчанням, поведінкою та спілкуванням мають порушення роботи сенсорної системи.
Сенсорна система – це та, якою людина сприймає зовнішню інформацію: слух, зір, тактильні відчуття, мова, сприйняття запахів, відчуття положення тіла. Порушення сенсорного характеру зустрічаються у дітей в 5-30% випадків.
Раннє виявлення порушень сенсорної інтеграції, особливо в дошкільному віці вкрай важливе, тому що саме в цей період відбувається інтенсивне формування психіки і моторики дитини і це сприяє психологічній готовності до школи.
Існує поширена думка, що порушення сенсорної інтеграції характерно лише для дітей особливих. Така думка пов’язана з тим, що сенсорна інтеграція як метод корекції була запропонована саме для дітей з аутистичними розладами. І серед таких дітей метод виявився найефективнішим.
Однак, у здорових дітей часто порушується нормальна робота сенсорної системи. Тобто, дитина в період свого розвитку втрачає або можливо, не може розвинути здатність сприймати і обробляти зовнішню інформацію. Як це виглядає?
Коли інформації для дитини забагато, мозок перенапружений і не сприймає її. І ми помічаємо, що дитина стала неуважна, погано спить, плаксива, не може сконцентрувати увагу. Буває і навпаки, коли дитина не має правильної стимуляції або щось заважає, то мозок не розвиває здатність сприймати інформацію і обробляти її. Так буває при затримці мовленнєвого розвитку, коли дитина не лише погано говорить, але і погано розуміє звернену мову. Давайте приведемо приклади для розуміння:
-дитину розлючує шумна музика, вона боїться коли голосно говорять, коли гуде машина
-дитина боїться дивитись в очі іншим, її дратує ярке світло, вона звикла перебувати у темній кімнаті
-дитина не може сконцентруватись на певній діяльності, швидко кидає одну іграшку і бере іншу, легко втомлюється, а коли втомилась починає бігати на носочках
-дитина погано концентрує увагу, періодично буває агресивною, не можливо заспокоїти
-не любить, коли щось потрапляє на шкіру, торкатися людей і предметів, також не любить коли обнімають і торкаються її.
Якщо підсумувати, то порушення сенсорної системи порушують загальний розвиток дитини і спроможність формувати емоції, мову, поведінку. А загальним симптомом є порушення уваги. І це не повинно бути не заміченим.
З такими порушеннями працюють фахівці в сенсорних кімнатах.
Сенсорна кімната – це простір, де сенсорні порушення корегуються, що є найбільш ефективним способом корекційної роботи з дітьми. Кімнати, обладнані таким чином, що дитина за певний період часу отримує мега стимуляцію органів сприйняття. Так, в кімнаті є певне освітлення, гамак для відчуття положення тіла, тактильні стимули, музичні, є так зване «криве дзеркало», в якому дитина вчиться навіть пізнавати себе.
Отже, якщо є порушення уваги, незрозуміла агресія, затримка мови, негативні емоції та інші, на ваш погляд, незвичні порушення пам’ятайте, що це може бути порушення сенсорної інтеграції, і така дитина потребує розвитку в сенсорній кімнаті.
Ваш педіатр